Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

05 February 2006

Tahajud sembuhkan pelbagai penyakit

Sembahyang tahajud yang hukum asalnya sunat muakkad (Sunnah yang utama) dan menjadi amalan orang-orang soleh dahulu sangat memberi manfaat selepas di kaji secara saintifik.

Sembahyang tahajud amalan sunat yang utama di sisi Allah SWT, ternyata bukan sahaja amal soleh yang menjadikan manusia terpuji di sisi Allah SWT, tetapi juga mempunyai rahsia sebagai salah satu terapi dalam dunia perubatan. Hal ini dibuktikan dalam kajian Prof. Dr. Mohammad Sholeh (46), seorang Psiko-Neuroimunolog yang juga pensyarah/dekan lnstitut Agama Islam Negeri (IAIN) Surabaya, sembahyang sunat itu dapat menghindari seseorang daripada serangan kanser. Tidak percaya? "Cubalah anda rajin-rajin sembahyang tahajud. Jika anda melakukannya secara rutin, sempurna, khusyuk, dan ikhlas nescaya anda terbebas daripada serangan kanser," ungkap Sholeh.
Ayah dua anak itu bukan 'penjual ubat' di kaki lima. Dia mengemukakan pandangannya semasa menyampaikan disertasi atau tesis beliau di Fakuiti Perubatan (kedoktoran), Universitas Air-langga (UNAIR), Surabaya yang membolehkan beliau memperoleh pengiktirafan sebagai doktor perubatan. Walaupun latar belakang pendidikan beliau adalah sarjana fakulti Dakwah dan Psikologi Kaunseling, tetapi tidak menghalang beliau menceburkan diri dalam bidang perubatan.
Sudah ramai pesakit sama ada yang mengalami sakit ringan mahupun kronik yang dirawat melalui terapi sembahyang tahajud yang beliau buka.
"Terdapat di antaranya yang menderita sakit kronik sehingga cenderung mencari kaedah perubatan yang bukan sahaja berbentuk klinikal," ujar Sholeh.
Malah terdapat juga di kalangan doktor perubatan yang menggunakan terapi beliau. Antaranya seorang doktor yang dikenali sebagai SM Agustini, seorang doktor pakar Patologi, yang menderita penyakit gastrik dan mengalami sakit kepala yang berlarutan. Selepas mengikuti terapi sembahyang tahajud, penyakit yang dihidap dapat dirawat dengan berkesan.
Penemuan Sholeh sesungguhnya sesuatu yang baru dalam dunia perubatan. Sebab itu Sholeh berusaha membuka Klinik Terapi Tahajud di Masjid Al-Akhbar Surabaya. Lelaki yang peramah ini juga giat melakukan kempen dan latihan kepada orang ramai supaya mengamalkan sembahyang tahajud.
Tentu ada yang bertanya, apakah hubungan sembahyang tahajud dengan kesihatan. Menurut Sholeh, jika seseorang mengamalkan sembahyang tahajud dengan khusyuk, pelaksanaannya tepat dan dilakukan secara berterusan, maka akan wujud perubahan dalam diri mereka.
Menurut Sholeh lagi, dalam tubuh kita terdapat satu sistem yang dikenali dengan imun. Sistem imun ini berfungsi melindungi diri dari pelbagai patogen (parasit yang boleh mendatangkan penyakit), dan toksin (racun). Udara yang dihirup manusia yang kelihatannya bersih, sebenarnya terdapat banyak virus. Seandainya Allah tidak mencipta sistem yang dikenali sebagi imun dalam tubuh manusia, manusia sudah meninggal sejak kecil lagi.
Sistem imun kajian beliau terdapat 9 bentuk. Antaranya dikenali dalam ilmu perubatan sebagai hormon kortisol, eosinofil, neotrofil, sel-K, basofil, makrofag dan imunoglobulin (IgA, IgM, IgG, IgD, dan IgE).
"Darah kita kan merah. Kalau diambil dan diberi reagent (sejenis zat kimia yang biasa dipakai untuk menentukan golongan darah), warna boleh berubah dan bentuk akan berbeza. Perubahan dan perbezaan ini menunjukkan fungsi yang berbeza.
Terdapat sel yang dikenali sebagai Makrofag, diambil daripada kata makro (besar) dan fag (pemakan). Itu adalah sel yang berfungsi memakan sel lain yang tidak normal. Cara mengeluarkannya dari dalam tubuh bergantung kepada keadaan psikologi seseorang.
Maksudnya, menurut Sholeh, dalam keadaan jiwa yang tidak tenteram seperti menghadapi anak yang nakal, isteri yang curang atau kerja di pejabat yang bertimbun, keadaan ekonomi gawat seseorang akan mudah stress atau tertekan. Dalam keadaan seperti itu, jika gambar otak diambil, tekstur akan nampak kacau.
Namun sekiranya mengamalkan sembahyang tahajud dengan khusyuk dan ikhlas, hormon-hormon yang ada dalam tubuh akan bergerak normal dan tenang. Ini kerana ia meletakkan Allah di atas segala-galanya.
Jadi jika makrofag tidak seimbang dalam tubuh, maka akan datang bahaya. Malah hal ini menyebabkan tubuh seseorang berpotensi untuk menghidap kanser. Tetapi jika seseorang rajin sembahyang tahajud, daya tahan tubuh meningkat dan boleh terhindar daripada serangan pelbagai penyakit.
Selama ini, menurut Sholeh, tahajud dianggap hanya merupakan ibadah tambahan atau sembahyang sunat. Padahal jika dilakukan dengan khusyuk dan ikhlas, secara perubatan sembahyang tersebut memberikan satu kekuatan yang berguna untuk ketahanan tubuh (imonologi) khususnya pada imonoglobin M,G,A dan limposit serta dapat mengefektifkan kemampuan individu untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Tegas Sholeh lagi, sembahyang yang muakkadah (Sunnah yang utama) ini yang menjadi amalan orang-orang soleh dahulu sangat memberi manfaat selepas dikaji secara sainufik.
Dalam kata lain, Sholeh menyatakan bahawa peningkatan keimanan mempunyai kesan langsung kepada keadaan tubuh seseorang. Ini kerana, jika iman seseorang meningkat, ia akan sentiasa berfikiran positif dan berprasangka baik. Maka seiring dengan itu persepsi seseorang itu terhadap hidup akan lebih baik.
"Malah semasa ditimpa musibah sekalipun orang yang kuat imannya akan berfikiran positif, menganggap segala yang berlaku ada hikmahnya," ujar Sholeh. Menurut Sholeh lagi, dalam neorologi (ilmu saraf), persepsi itu diubah menjadi impuls (rangsangan). Kalau seseorang itu tenang, maka corticotropic releasing factor (CRF) akan mempengaruhi andrenocorticotropic hormone (ACTH) dan kristol.
Teori perubatan menyatakan kalau kortisol naik, maka imunologi turun. Sebab itu, jika seseorang sembahyang tahajud dengan baik dan ikhlas, keadaan jiwanya akan tenang dan hormon lain akan menjadi normal. Sebab itu di Barat, anak-anak yang kurang cerdas biasanya disuntik dengan campuran ACTH supaya membantu anak tersebut menjadi cerdik.
"Tetapi jika kita mengamalkan sembahyang tahajud dengan cara yang sempurna, secara automatik ACTH naik dan hal tersebut boleh membantu kecerdasan umat Islam," jelas Sholeh lagi.

Teori Berasaskan Kajian
Sholeh membuktikan kajiannya tersebut melalui satu penelitian terhadap 41 orang pelajar di Sekolah Menengah Luqman Hakim, Pondok Persantren Hidayatullah, Surabaya. Daripada 41 orang pelajar tersebut, hanya 23 orang yang sanggup bertahan pelajar yang mampu bertahan menunaikan sembahyang tahajud selama 2 bulan.
Sembahyang yang bermula pukul 3 pagi, berakhir pada pukul 4.30 pagi dilakukan sebanyak 11 rakaat, masing-masing 2 rakaat 4 kali salam dan tiga rakaat witir. Seterusnya, hormon kortisol mereka diukur di tiga makmal di Surabaya iaitu di makmal Paramita, Prodia dan 'Kliraka. Hasilnya ditemukan bahawa keadaan tubuh badan seseorang yang_rajin sembahyang tahajud dengan ikhlas, jauh berbeza dengan orang yang tidak melakukan sembahyang tahajud.
Mereka yang rajin dan ikhlas sembahyang tahajud memiliki ketahanan tubuh dan kemampuan menghadapi masalah-masalah dengan stabil.
"Jadi sembahyang tahajud selain sebagai ibadah, juga mempunyai kaitan dengan kekuatan psikologi (rohani) yang dapat mempengaruhi kawalan kesedaran. Dengan cara memperbaiki persersi dan motivasi positif dan coping yang efektif, emosi yang positif dapat meghindarkan seseorang daripada strees,"
Menurut Sholeh, orang yang stress atau mengalami tekanan itu biasanya berpotensi mengalami penyakit kanser dan infeksi. Dengan sembahyang tahajud yang dilakukan secara rutin dan disertai perasaan ikhlas serta tidak terpaksa, seseorang akan memiliki responimun atau kesan yang baik, yang kemungkinan besar akan terhindar daripada penyakit infeksi dan kanser.
Dan, berdasarkan kaedah perubatan menunjukkan sembahyang tahajud menjadikan tubuh seseorang memiliki ketahanan yang baik. Allah SWT berfirman, "Maka dirikanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan berkorbanlah": (Surah Al-Kautsar, ayat 2). Ini satu bukti bahawa akal dan fikiran manusia tidak mampu mengetahui semua rahsia atas rahmat, nikmat, anugerah yang di berikan oleh Allah SWT kepadanya. ?

Petikan: Majalah I, Mac 2006

13:10 | Permalink