Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

04 April 2006

Mutiara Kata

"Sesungguhnya hati manusia itu mati, kecuali mereka yang berilmu. Sesungguhnya mereka yang berilmu itu lena, kecuali mereka yang beramal. Sesungguhnya mereka yang beramal itu tertipu, kecuali mereka yang ikhlas."

Imam Al-Ghazali



"Work should be enjoyed in the same way that we enjoy playing. A bored worker is as bad as a bored player. He does not win. A bored worker does not produce. He merely marks time. He is a wage slave"

Tun Dr. Mahathir Mohamad, April 15, 1982

National Seminar on Productivity, Kuala Lumpur



"It is very difficult for us to convince people who have decide not to be conviced"

Tun Dr. Mahathir Mohamad, November 20, 1993

Response as to Why the Us was still Unclear about EAEC



"Negara kita adalah tanggungjawab kita. Bukanlah kita angkuh dan anggap kita begitu pandai sehingga tidak perlu kepada orang lain. Kita sanggup belajar dari barat dan timur. Tetapi akhirnya yang akan memutus cara mana yang terbaik yang akan diamalkan atau dilaksanakan oleh kita mestilah kita sendiri"

Tun Dr. Mahathir Mohamad

Perutusan Hari Kebangsaan Ke-46



"Keagungan sesuatu bangsa itu ditentukan oleh kepentingan yang diberikan kepada sejarah. Sejarah merupakan suatu khazanah yang amat bernilai. Sejarah adalah gedung pengalaman. Bangsa yang agung adalah bangsa yang menempuh sejarah dan yang mahu mempelajari dari sejarah. Sesuatu bangsa yang tidak mempelajari daripada sejarah akan terus melakukan kesalahan berkali-kali yang akan berakhir dengan keruntuhan bangsa itu. Daripada sejarah kita menghargai kehormatan diri kita"

Tun Dr. Mahathir Mohamad

Majlis Pelancaran Memorial Tunku Abdul Rahman Putra



"Kerja bersama saya dan bukan untuk saya"

Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi



020305007

"Sometimes we feel that we are not capable of doing certain jobs. Actually, if we concentrate on doing a job and keep on trying to do it, God-Willing, we will able to acquire skills and efficiency. There is no skill that cannot be acquired"

Tun Dr. Mahathir Mohamad, May 26, 1991

The Meaning of Vision 2020



"Dunia moden adalah dunia perlumbaan. Yang malas akan ketinggalan. Cuma yang berusaha akan berjaya"

Tun Dr. Mahathir Mohamad, Oktober 8, 1986

Pembukaan Rasmi Bangunan Ibupejabat FELDA



"Pengetahuan bukanlah apa yang dihafal. Pengetahuan adalah apa yang memberi faedah"

Imam Shafie



"...penguasaan bahasa Inggeris menjadi amat penting. Ini tidak bermakna kita ingin membelakangkan bahasa kita, bahasa Kebangsaan. Bahasa kita tidak akan dapat dimajukan jika kita kekal sebagai bangsa yang mundur. Hanya bangsa yang maju sahaja yang akan dapat mengembangkan bahasanya"

Tun Dr. Mahathir Mohamad

15:45 | Permalink