Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

15 August 2007

Kopi Menunggu Petang..

Ramai daripada kita menyimpan cita-cita, bekerja keras sekarang supaya apabila sampai masa pencen nanti dapat banyak berehat.

Kita merasakan apabila umur 55 ataupun 56 tahun, kita dapat mengurangkan bebanan dan tanggungjawab. Bangun pagi, sesudah sembahyang Subuh dan membaca al-Qur’an, dapat membaca suratkhabar sambil minum kopi, kemudian berehat menunggu petang. Apabila petang, bersandar di kerusi malas di hadapan rumah sambil makan kuih-muih serta juadah lain, sementara menunggu waktu malam.

Akan tetapi apabila datang saat demikian, kita tahu sebenarnya kepenatan dan tanggungjawab berlipat ganda di hadapan kita. Kita menjadi cepat sensitif. Kita mahu dikenali, diingati dan berbagai-bagai perasaan yang sesuai dengan naluri orang pencen.

Seorang yang sibuk pada usia muda terus sibuk pada usia tuanya. Apabila dia sibuk mencari harta, dia terus sibuk mencari harta, tidak senang duduk di rumah minum kopi menunggu petang.

Apabila seseorang itu pada usia mudanya sibuk menolong orang lain, berkhidmat untuk saudaranya, maka itulah kerjanya apabila dia tua. Sebaliknya apabila pada usia muda dia tidak sibuk, maka pada usia tua pun dia senang berada diatas bangku panjang minum kopi menunggu petang.

Sebabnya, apa yang kita lazimkan sehari-harian, maka pada usia tua ia menjadi tabiat yang sukar hendak dibuang. Orang suka bangun pagi pada usia muda bersikap demikian walaupun sudah lanjut usia 80 tahun. Orang yang suka membebel mulutnya pada usia muda, demikian juga pada usia tuanya. Orang yang rajin membaca, suka bersedekah, solat berjemaah ketika muda, berterusan ia hingga ketua. Itulah tabiat.

Patut benar kita belajar membentuk tabiat sejak usia muda supaya tabiat itu melekat tua. Biasakan melentur ketika masih rebung.

Di petik dari buku ‘Cerita-cerita Motivasi Jiwa’ karya Dr. Shukri Ahmad & Wan Ab Rahman Khudzri Wan Abdullah. Terbitan PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. - www.pts.com.my

08:07 Posted in MOTIVASI | Permalink | Comments (0)

The comments are closed.