Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

20 August 2007

Indahnya Hidup Bila Saling Ambil Peduli

Allah menjadikan setiap orang manusia dalam keadaan mempunyai kekurangan dan kelebihan. Tujuannya supaya manusia saling ambil peduli, bela-membela dan sokong-menyokong.


Allah juga menggilirkan susah senang dan jatuh bangun silih berganti. Malah kedudukan, peranan dan tugas setiap orang dari kita juga berbeza-beza. Dari situ kita saling bergantung dan saling memerlukan.

Lihat saja bagaimana berlakunya saling bergantung ini pada anggota tubuh manusia. Kepala, badan, tangan, kaki dan segala tulang serta sendi saling bergantung untuk membolehkan kita berjalan, berlari, buat kerja dan sebagainya.

Pancaindera mata, telinga dan hidung saling membantu untuk menstabilkan seluruh tubuh. Organ-organ dalaman seperti jantung, paru-paru, buah pinggang, hati, saluran darah dan lain-lain turut sokong-menyokong untuk membolehkan tubuh sihat dan mampu berfungsi dengan normal. Jari-jemari juga saling membantu untuk melakukan pelbagai tugas yang berbeza - untuk memegang, menggenggam, menunjuk, menguis, merasa, menumbuk, menjentik dan sebagainya.

Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w. mengumpamakan kasih sayang, persaudaraan dan belas kasihan antara orang-orang Mukmin itu seperti tubuh yang satu. Apabila satu anggota tubuh ditimpa sakit dan demam maka seluruh tubuh akan turut merasa sakit dan demam.

Walaupun masing-masing ada kekurangan, kehidupan dalam keluarga dan masyarakat akan jadi sempurna bila hidup bersepadu dan sokong-menyokong: yang kaya bantu yang miskin, yang kuat bantu yang lemah, yang pandai bantu yang kurang pandai, yang tahu bantu yang tak tahu, yang berkemahiran bantu yang kurang kemahiran, yang di atas bantu yang di bawah, yang sihat bantu yang sakit.

Inilah yang menjadikan indahnya kehidupan dan semua ini hanya akan berlaku jika ada sikap saling ambil peduli dan prihatin (caring). Dalam Islam, perkara-perkara ini memang ditekankan kerana Islam itu sendiri adalah ajaran kemasyarakatan. Islam menekankan perlunya sikap ambil peduli bermula dari sesama ahli keluarga, kaum kerabat, jiran-jiran, masyarakat dan negara hinggalah kepada peduli umat.

01:29 Posted in PENGISIAN | Permalink | Comments (0)

The comments are closed.