Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

10 October 2007

Kata-kata itu kuasa

Tahukah anda bahawa apa sahaja yang disampaikan melalui lisan atau secara bertulis memberi kesan yang mendalam kepada penerima dan penyampainya? Bak kata peribahasa Melayu, ‘Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa’ menggambarkan perkataan-perkataan yang keluar dari mulut amat berpengaruh dalam kehidupan.


Amalan pendidikan dari rumah dari ibu bapa sering menekankan kepentingan berbicara dengan gaya bahasa sopan, kata-kata yang sesuai dan mengambil kira kepentingan orang yang sedang mendengar. Personaliti pelajar yang berketerampilan dan dihormati turut diukur dengan kata-katanya.

Perkataan mempunyai nilai kuasanya tersendiri. Apabila kita mengetahui nilai kuasa tersebut, kita lebih berhati-hati dan bertindak bijak untuk menyebut serta memilih perkataan yang memberi kesan yang baik kepada diri. Menurut seorang pakar matematik dan kejuruteraan bernama Alfred Koryzbski, setiap perkataan yang dipilih mempunyai kesan terhadap pemikiran dan tindakan kita.

Perkataan mempunyai nilai kuasa.

Sejauh mana kuasa perkataan dalam menentukan tindakan kita boleh ditentukan dengan label yang kita berikan kepada setiap perkara yang kita dengar, lihat dan fikirkan. Misalnya, apabila kita membaca akhbar harian dan membaca berita kejayaan para pelajar dalam peperiksaan SPM beserta wajah-wajah ceria. Apakah yang akan sampaikan kepada rakan-rakan berkenaan laporan berita tersebut?

Sekiranya kita memilih perkataan-perkataan positif untuk berkongsi berita tersebut, maka maklumat itu akan diambil secara positif dan laporan berita tersebut dilihat sebagai sesuatu yang akan memberi dorongan kepada diri.

Begitu juga apabila kita menonton filem di pawagam. Komen yang kita sampaikan kepada rakan-rakan sama ada label baik atau tidak menentukan tindakan mereka untuk menonton filem yang sama.

Perkataan boleh mengubah emosi.

Shakir sudah dua hari tidak menghadirkan diri ke sekolah. Pada keesokan harinya, Shakit didatangi rakan-rakannya ketika dia dalam perjalanan ke kelas.

“Awak tahukah pengetua sedang mencari awak?” tanya salah seorang daripada mereka.

Shakir yang masih keliru bertanya, “Kenapa?”

“Pengetua mencari awak kerana awak disenaraikan sebagai pelajar yang ponteng sekolah. Bukankah dua hari lalu awak tidak hadir?” kata sahabatnya.

Shakir mula bimbang, dia berasa resah. Melihat keadaan Shakir yang semakin tidak keruan dan gelisah, rakan-rakannya mentertawakannya. Rupa-rupanya Shakir dipermainkan.

Kuasa perkataan dalam interaksi harian boleh mengubah emosi seseorang. Penulis percaya, kita pernah mengalami keadaan dipermainkan oleh rakan-rakan dengan cara menakut-nakutkan diri kita.

Emosi seseorang boleh bertukar menjadi bersemangat sekiranya kita menggunakan perkataan yang betul untuk membantunya. Kita tentu pernah mendengar kisah kejayaan rakan-rakan kita dalam peperiksaan SPM yang datang dari latar belakang hidup serba kekurangan.

Apabila pelajar-pelajar cemerlang ini ditanya rahsia kejayaan, mereka menjawab, “Ibu selalu ingatkan saya agar belajar bersungguh-sungguh agar boleh bela nasib keluarga,” atau “Ayah dan ibu selalu beri dorongan untuk berusaha agar hidup berubah” dan seumpamanya.



Perkataan yang anda sebutkan membuat manusia bertindak.

Cinta monyet melibatkan para pelajar amat popular sejak dahulu lagi. Salah satu perbuatan yang popular dan sering dilakukan oleh para pelajar yang bercinta ialah mengutus surat atau pesanan ringkas melalui telefon bimbit. Apabila menghampiri tempoh peperiksaan maka banyaklah perkataan-perkataan pendorong yang disampaikan.

Sebahagian pasangan pelajar dalam kategori cinta monyet ini akan berubah perilaku dari malas kepada rajin dek kerana kata-kata semangat ini. Tidak kurang juga yang semakin khayal dan terlupa dengan tanggungjawab belajar mereka dan tersasar hanya kerana kemanisan kata-kata tersebut.

Pada peringkat universiti, semangat siswa-siswi untuk menaikan nama universiti mereka sering dipengaruhi oleh perkataan yang terpampang pada pelekat di cermin belakang kereta, baju sukan, topi, payung dan buku nota keluaran universiti sendiri. Ada juga pelajar-pelajar yang kreatif dengan menghasilkan kata-kata semangat mereka sendiri dan mengedarkan melalui poster-poster serta kain pemidang bagi dipamerkan kepada warga kampus. Amalan ini sering dilihat di kolej kediaman dan apabila adanya pertandingan.

Kesannya bukan kecil. Pendekatan sebegini dengan menyampaikan kata-kata yang selari dengan jiwa mereka sering mendorong mereka untuk turut serta dalam aktiviti kolej yang dianjurkan.

Perkataan yang anda sebutkan menggambarkan budaya hidup.

“Semalam cikgu minta kita sediakan contoh ucapan perpisahan dari mana-mana sumber,” kata Zuraidah kepada rakan sekelasnya, Nadia.

“Jangan bimbang, petang semalam saya sudah dapatkan melalui internet,”jawab Nadia.

Zuraidah membalas kembali, “Tolong simpankan dalam disket, nanti saya ambil.”

“Sudahkah awak dapatkan vcd yang saya minta?” tanya Nadia pula kepada Zuraidah.

Ramai tidak sedar, apa sahaja yang mereka sebutkan dan catatkan sebenarnya memberi gambaran budaya dan cara hidup mereka. Perbandingan hidup dahulu dan kini dan jenis perkataan yang digunakan dapat dilihat dengan jelas.

Sekitar akhir tahun 80an dan awal tahun 90an, penggunaan komputer bukanlah suatu kebiasaan di kalangan pelajar. Jarang sekali untuk mendengar pelajar bercerita mengenainya.

Berbeza pula dibandingkan dengan apa yang berlaku pada hari ini. Istilah-istilah seperti internet, disket, vcd adalah antara istilah-itilah yang kerap disebut oleh para pelajar hari ini. Ia menunjukan cara hidup yang terdedah dengan teknologi dan penting dalam aktiviti seharian mereka.

Sekiranya penulis bertanyakan kepada mana-mana rakan, “Di mana saya boleh dapatkan pita video filem ini?” belum tentu saya mendapat jawapannya, kerana penggunaan pita video tidak popular pada masa kini dan jarang sekali disebut. Boleh jadi mereka akan menggaru kepala dan memandang penulis dengan wajah kehairanan.

Semakin kerap perkataan yang menggambarkan sesuatu disebut, ia bermakna semakin penting perkara itu dalam kehidupan seseorang. Samalah seperti kehidupan orang Eskimo. Mereka mempunyai 23 perkataan berbeza untuk salji.

Samalah seperti jika kita didatangi rakan yang bertanya sama ada kita menonton sebuah rancangan televisyen, kemudian soalan yang sama ditanya pada hari yang sama pada minggu berlainan, ia bermakna rancangan televisyen tersebut sangat penting baginya dan sudah menjadi sebahagian rutin hidup.

04:01 Posted in MOTIVASI | Permalink | Comments (0)

The comments are closed.