Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

12 June 2008

Anda Lebih Beruntung Daripada Orang Lain

Terumbang-ambing adalah merupakan cirri orang yang ditimpa musibah dan dihempas bencana. Rumahnya selalu dipenuhi suasan kedukaan. Di setiap sudut wajahnya mengalir air mata sebagaimana kesedihan di Lembah Bani Sa’ad.

Sesungguhnya betapa banyaknya penderitaan yang terjadi, dan betapa ramai pula orang-orang yang sanggup bersabar menghadapinya. Maka anda bukanlah satu-satunya orang yang ditimpa bencana. Bahkan, mungkin penderitaan atau bencana yang menimpa anda tidaklah seberapa sekiranya dibandingkan dengan bencana orang lain. Lihatlah berapa ramai manusia di dunia ini yang terbaring sakit di atas katil selama bertahun-tahun lamanya dan mereka hanya mampu membolak-balikkan badannya sahaja, lalu merintih kesakitan dan menjerit menahan penderitaan.

Berapa ramai orang yang dipenjara selama bertahun-tahun lamanya tanpa dapat melihat cahaya matahari walaupun sekali dan mereka ini hanya mengenal jeriji-jeriji selnya sahaja.

Berapa ramai orang tua yang kehilangan permata hatinya pada saat masih muda belia, masa yang seharusnya dihiasi oleh kesenangan.

Berapa ramainya manusia di dunia ini yang menderita, mendapat ujian dan cubaan, belum lagi kepada mereka yang setiap saat menahan himpitan hidup!

Kini, sudah tibalah waktunya untuk anda mengunjungi mereka dan mengajarkan ilmu yang meyakinkan diri mereka bahawa hidup ini adalah penjara bagi orang mukmin dan rumah bagi kesedihan dan penderitaan.di pagi hari, istana-istana kehidupan penuh sesak dengan penghuninya,namun menjelang senja tiba-tiba istana-istana itu menjadi runtuh. Mungkin saat ini kekuatan masih utuh, badan masih sihat, harta melimpah, dan keturunan banyak jumlahnya. Namun dalam hitungan beberapa hari sahaja semuanya boleh menjadi berubah; jatuh miskin, kematian datang secara tiba-tiba, perpisahan yang tidak dapat dihindarkan, dan sakit yang menyerang secara tiba-tiba.

“dan telah nyata bagimu bagaiman kami berbuat terhadap mereka dan telah Kami berikan kepadamu beberapa perumpamaan.” (Ibrahim : 45)

Oleh itu, sebaiknya anda hendaklah mempersiapkan diri sebagaimana persiapan seekor unta berpengalaman yang akan mengiringi anda menyeberangi padang sahara. Anda juga hendaklah manbandingkan penderitaan anda dengan penderitaan orang-orang yang berada di sekeliling anda dan penderitaan orang-orang yang wujud sebelum anda, supaya anda sedar bahawa keadaan andalah lebih baik jika dibandingkan dengan keadaan mereka! Bahkan, anda akan merasakan bahawa penderitaan anda itu hanyalah sebahagian daripada duri-duri kecil yang tidak ada ertinya. Maka panjatkan segala kepujian kepada Allah di atas semua kebaikanNya itu, bersyukurlah kepadaNya di atas apa yang telah diberikan kepada anda, bersabarlah di atas semua yang diambilnya dan muhasabahlah terhadap diri sendiri di atas segala kelemahan, dosa dan kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan dan ziarahilah orang-orang yang menderita di sekitar anda.

Anda boleh mengambil banyak di antara siri teladan Rasulullah s.a.w sepanjang hidupnya, yang ditimpa dengan berbagai ujian dan dugaan sebagai bimbingan buat anda. Baginda pernah dilemparkan kotoran unta oleh orang-orang kafir Mekah, kedua kakinya dicederai dan wajahnya mereka lukai, dikepung dalan satu kaum beberapa lama hingga beliau hanya dapat makan dedaunan apa adanya sahaja, diusir dari Mekah, dipukul gerahamnya sehingga retak, kemuliaan isterinya difitnah, 70 dikalangan sahabatnya terbunuh, dan kehilangan beberapa orang anaknya. Bahkan, baginda pernah menahan laparnya dengan mengikat batu di perutnya. Beliau pernah dituduh sebagai seorang penyair (bukan penyampai wahyu Allah), dukun, orang gila dan pembohong. Namun, Allah melindunginya dari semua itu. Dan semua perkara tadi adalah merupakan cubaan dan dugaan yang harus beliau hadapi dalam perjuangannya dan penyucian jiwa yang tiada tara dan bandingannya.

Sebelum itu, Nabi Zakaria dan Nabi Yahya ‘Alaihimassalam dibunuh, Nabi Musa ‘Alaihissalam diusir dan dikejar oleh Fir’aun, dan Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam dibakar hidup-hidup. Cubaan-cubaan itu turut menimpa para khalifah dan para peminpin kita; Umar Radhiyallahu ‘anhu dilumuri dengan darahnya sendiri, Uthman radhiyallahu ‘anhu dibunuh secara diam-diam, dan Ali Radhiyallahu ‘anhu ditikam dari belakang. Dan masih banyak lagi di antara para peminpin kita yang turut menerima dugaan yang sama di mana punggung para imam penuh dengan bekas sebatan, orang-orang terpilih dimasukkan ke dalam penjara, dan juga dibuang ke negeri lain.

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum dating kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka akan ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan)”
(Al-Baqarah : 214)

16:27 Posted in PENGISIAN | Permalink | Comments (0)

The comments are closed.