Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

09 January 2007

Jiwa yang Sentiasa Bergoncang

Jiwa yang Sentiasa Bergoncang


aku punya tubuh badan yang sihat
aku juga punya akal yang cerdas
juga jiwa yang dapat merasakan
segala kesedihan, kegembiraan, ketenangan dan kekacauan…

aku ingin kan jiwa yang tenang
yang dapat merasakan nikmatnya Ibadat
dan indahnya zikrullah

namun jiwaku sentiasa bergoncang
tergugat oleh indahnya dunia dan perhiasannya
terlarut dalam panorama kehidupan yang kucar-kacir
tergoda pada pujuk rayu syaitan yang terlaknat

goncangan ini sangat dahsyat kurasakan
merobek setiap inci ketenangan yang kucari
memudarkan iman yang cuba aku tanamkan
dan membawa emosiku jauh dari kebahagiaan

ah…aku tidak harus mengeluh
pada goncangan itu terdapat janji yang hebat di hujungnya
pada kekacauan itu terdapat ketengangan yang tidak tergambar di akhirnya
itu pasti…
dan aku sangat yakin!





Jatuh dan Bangun

Aku pernah terjatuh
tapi itu tidak melemahkan aku
bahkan menguatkan aku untuk kembali bangun
kerana aku ada sebab untuk berjuang
sekalipun kegagalan itu tercatat dalam kisah hidupku

kegagalan ini tidak pernah melemahkan aku
kerana gagal sekali bukan pengakhiran hidupku
kegagalan memberi aku pengalaman
kejayaan sering membuatkan aku lupa
lantas kegagalan datang memberi peringatan

jika gagal itu lebih baik bagiku
aku terima…

tapi…
itu tidak bermakna
aku tidak berusaha menuju kejayaan






Ayuh Sedarlah!


sedarlah bahawa kamu hidup di dunia
dan kamu pasti menemui ajalmu

sedarlah bahawa kamu sedang diperhatikan
dan kamu pasti akan dipertontonkan di hari pembalasan

sedarlah bahawa kamu itu punya tanggunggjawab
dan kamu pasti ditanya mengenainya

sedarlah bahawa kamu itu manusia
dan kamu itu ciptaan yang Maha Berkuasa

jika kamu sudah sedar
apa lagi alasanmu untuk terus terleka dalam kehidupan?
fikir-fikirkanlah





Perjalanan yang Panjang


Aku bangun lantas melihat ke depan
tidak terlihat akan penghujung perjalanan ini
yang kulihat hanya debu-debu yang menghiasi
dan terik matahari yang memancar bumi

perjalanan ini tak semudah yang disangka
aku bisa mati sebelum sampai ke penghujungnya
aku bisa kelaparan untuk meneruskannya
tapi keteruskan juga

kerana aku tidak ada pilihan lain
melainkan untuk terus tetap pada jalan ini
yang jauh lagi penghujungnya
sehingga aku mati menemui Ilahi




Suratan atau Kebetulan


“…sesuatu yang tak disangka
seringkali mendatangi kita
apakah ini suratan dalam kehidupan
atau sekadar suatu kebetulan…”

aku termanggu sejenak
mendengar lirik yang meragukan jiwaku
saat aku bertanya sendiri
wujudkah ‘kebetulan’ bagi Allah

saat aku dilahirkan ke dunia
adakah itu suatu kebetulan?
saat aku menrasakan nikmatnya rezeki
adakah itu suatu kebetulan?
saat aku nantinya akan berkahwin…
adakah itu juga…suatu kebetulan?

aku melihat jauh ke depan
adakah aku hanya akan hidup dengan kebetulan?
atau memang sudah ada suratan sejak azali?

aku takkan tertipu lagi,
aku yakin dan pasti,
tidak ada kebetulan dalam urusan Allah
melainkan semuanya tercatat dalam Kitab Lauh Mahfuz.

saat aku menulis ini…
adakah ia suatu kebetulan?



Sumber: Zulyunus.com

16:53 Posted in PELBAGAI | Permalink | Comments (0)

The comments are closed.