Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

19 January 2006

PENGORBANAN SEORANG IBU

IBU........ mira menjerit ketika berlari menuju ke jalan raya.Mira tak sedar apa yang dia telah lakukan telah meragut nyawa ibunya.Mira menagis ter esak esak tidak tahu apa yang telah beliau lakukan. Ibunya yg terlantar di tepi jalan akibat kemalanagn kerana cuba menyelamatkan mira telah terbujur kaku dan tak mampu untuk bergerak. Air mata Mira jatuh bagaikan titisan hujan yg membasahi bumi.

Sejurus ambulan tiba ibu mira yg tak bernyawa itu telah di angkat dan di hantarkan ke hospital. selepas kebumian ibu Mira tamat semua pengnjung telah pulang meninggalkan m,ira keseorangan di rumah usang itu.ayah mira sudah lama meninggal dan kini mira hanya sebatang kara tidak tahu kemana arah hidup harus di tembusi.


pada malan itu mira, anak tunggal , duduk di tepi jendela, mengenangkan apa yg beliau lakukan hingga mengakibatkan kematian ibunya. Mira menyesal kerana belua tak mengikut nasihat ibunya.semuanya berlaku apabila Mira telah mula bergaul bengan budak yg nakal. mira telah di berhentikan sekolah kerana sering ponteng.

Mira mula berkerja dan setelah mira mula berkerja sebagai "waiter" mira telah mula bergaul bebas dengan budak nakal hinggalah beliau tertangkap kerana mengesaki mengambil dadah. walaubagaimanapun ibu mira sering mengunjungi mira di pusat pertahanan denagn berkenderaankan hanya sebuah payung kerana beliau tiadk kuat lagi untuk berjalan. selepas mira keluar dari pusat pertahanan Mira kemabali ke keadaan yang asal .

pada suatu malam mira tidak pulang ke rumah setelah pukul enam pagi.ibu mira bersengkang mata menunggu mira sehingga beliau pulang.setelah beliau pulang, ibunya menasihatkannya agar jangan terlalu bebas. Mira mengamuk an menegkingkan ibunya lalu keluar dari rumahnya. ibunya yg tidak kuat lagi cuba menahannya dari belakang lalu menegjarnayy. tapi malang pada masaitu mira tidak manpak ada sebuah kereta yg sebang pandu denagn laju menuju ke arahnya.ibunya dengan pantas menolak mira ketepi tetapi terkenan pada dirinya sendiri.ibunya mati dalam keadaan berlumuran darah.

setelah mengiati kembalai peritiwa yang pahit itu Mira mula menyesal.bak kata perpatah biar sesal dulu janagn sesak kemudian. Mira terus terlena hinggalah esoknya.

tuk!tuk!tuk! mira kedengara ada ketukan di pintunya. dia terus membukanya dan dapati tiga orang ingin mengambilnya ke rumah tumpangan anakanak yatim.ahli keluarganya tak sanggup untuk menjaganya.dia amat sedih kera kini dia hanya sebatang kara di rumah anak yatim otu . dia tidak salahkan sesiapa pun kerana ini semua berlaku kerana kelakuannya.

selepas sebulan di sana dia mula bertaubat.pada pagi raya aidil fitri, semua penghuni di rumah tumpanagn itu telah bersiap denagn pakaian yang lawar tapi hanya mira seorang shaja belum bangun dari itdur.rupanya mira telah meninggal dalam tidurnya.rupanya tuhan lebih memyangi dirinya

08:00 | Permalink